De Kunstkuur 'Artistieke Vorming : Beeld en Muziek' brengt het muzische domein Muziek in het curriculum van het vak 'Project Kunstvakken'. Naast Beeld en Drama versterkt de Kunstkuur het curriculum door een verbinding te maken tussen Beeld en Muziek. In de loop van de Kunstkuur ontwikkelen lectoren PKV en DKO, leerstrategieën om de leerplandoelen te behalen van het nieuwe onderwijsvak "Artistieke vorming" in Secundair Onderwijs. Ook studenten werken mee in de Kunstkuur. Cato, Myrte, Lenthé-Olivia, Louise en Roelie ontwikkelen een site waarop een didactische werkwijzer wordt aangeboden. Leerkrachten vinden een voorbeeld van de integratie van Beeld en Muziek, een tool om vanuit de eigen lespraktijk verbinding te gaan zoeken en een reeks fiches om nieuwe inspiratie op te doen vanuit essentiële vakdidactische elementen.
Project Kunstvakken is een vak in de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs. Studenten PKV leren lessenreeksen, workshops en projecten te ontwikkelen en uit te voeren. Kunst- en cultuureducatie is steeds het doel van de educatieve leermiddelen. De vakdidactiek is gestoeld op een brede muzische aanpak. In PKV is de cross-over tussen de muzische domeinen essentieel. In de opleiding wordt gewerkt met een vakdidactisch model waarbij oa de methodieken van Mooss, Cultuur in de Spiegel, Kunstig Competent, De Veerman, rasa verwerkt zijn. De PKVer groeit in het traject in 5 deelprofielen; animator, creator, organisator, theoreticus en filosoof.
Partnerschool: Karel de Grote-Hogeschool Katholieke Hogeschool Antwerpen
Academie: Academie Muziek-Woord Berchem
Projecthouder: Ilse Van den Bogaert (KdG), Sofie Deneulin (DKO) en Ronny Plovie (DKO)
Kunstkuurjaar 19-20: Bedenken van het concept, de opbouw van de site en de cross-over tussen muziek en beeld.
Kunstkuurjaar 20-21: Verbreding van de muzische verbindingen met woord en audio-visuele media en een culturele diverse toets in muzische activiteiten.