Hier zit muziek in!
Wat is muziek?
Muziek is zoals een slaapliedje. Het geeft geluid aan onze gevoelens wanneer we geen stem hebben, geluid wanneer we stil zijn. In muziek prijzen we liefde, hoop en herinneringen. Muziek verandert in oneindige kleuren, genuanceerd en in diverse eeuwige creativiteit. Het is een geest die een vorm aanneemt.
Muziek wordt gedragen door vibraties en moleculen in de lucht, zoals de golven van de zee. Het vangt op unieke wijze het innerlijke landschap van een ziel, het houdt onze tranen, zweet, pijn en plezier vast, verpakt als partituur. Het is de textuering van de begoocheling van de tijd, de eb en vloed van stemming en betekenis. Het herkauwt, wankelt, overweegt en stimuleert. In muziek organiseren we, fantaseren we, ordenen we de elementen van muziek, namelijk -melodie, ritme en harmonie- in betekenisvolle vormen en patronen. Het ritme beweegt onze handen, voeten en lichaam. De harmonie ademt met de verkennende fijne kneepjes en curiositeiten van relaties en proportie, consonantie, dissonantie, assonantie en resonantie. De melodie fladderde in fantasieën, weven woe en verwondering. Wanneer muziek trouwt met taal, wat er gesproken wordt, word een lied. Het verhoogt de intentie en worden we er aangezet om dieper te luisteren. Het profane heilig maken.
Muziek verzacht/kalmeert onze ziel en het wilde beest. Orpheus verbijstert wezens en bomen, verandert de loop van rivieren en speelt het lied van de sirene uit met zijn lier. Radha en krishana spelen fluit en dansen jubinaat.
Wat doet muziek met de hersenen?
Dagelijks luisteren miljoenen mensen muziek via Spotify, YouTube of ITunes. Naast het zelfstandig luisteren via een muziek app, word je dagelijks overspoeld met muziek, in de auto, op de radio, op de televisie, in winkel, restaurant, kapper, ja kan er niet omheen, muziek is overal. Aangezien we zou vaak in contact komen met muziek, worden wetenschappelijk vaak geprikkeld omdat aspect te gaan belichten in hun onderzoeken. Zo zijn verschillende wetenschappers nog altijd geboeid met de vraag 'wat doet muziek nu juist met de hersenen?'. Helaas staat de stijgende interesse in muziekonderzoek haaks op de trend in het onderwijs waar ze steeds meer artistieke vakken laten verdwijnen. De artistieke vakken als Expressie, muzikale opvoeding en muzikale opvoeding moeten plaats maken voor nog meer cognitieve vakken zoals taal en wiskunde. Steeds meer leerkrachten gespecialiseerd in muziek en/of andere artistieke vakken houden het onderwijs voor bekeken. Dit is enorm jammer aangezien veel onderzoeken juist aantonen dat de artistieke vakken wel degelijke belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de kinderen van morgen. Muziek is daar één van, door deze aanpassing in het onderwijs wordt er in de hogere lerarenopleidingen ook minder aandacht gegeven aan muzikale opvoeding van de leraren van morgen.
De Nature Reviews waarschuwt dat deze trend, muziek op offeren aan andere schoolvakken, op de lange termijn onze academische prestaties aantasten. Nina Kraus, muziekonderzoekster, is er van overtuigd dat, met alle informatie die ze nu hebben omtrent de positieve effecten van muzikale opvoeding , we de vereiste grootschalig inspanning om muzikale opvoeding op jonge leeftijd aan te bieden, kan alleen worden bereikt op school en wanneer dit niet gebeurd we niet ontkomen aan de ongelijkheid tussen de ontwikkelingskansen van de leerlingen.
We kunnen het niet ontkennen muziek is niet alleen een belangrijk onderdeel van de cultuur maar het brengt ook bij voor de ontwikkeling van de jonge hersenen. Zo is passief luisteren naar muziek niet genoeg om de ontwikkeling van het auditieve systeem op punt te stellen. Muziek heeft invloed op de primaire functies van de hersenen, de sleutelvaardigheden, zoals luisteren, taalverwerving, leesvaardigheid en emotionele intelligentie, daarnaast ondersteunt muzikale opvoeding ook de behandeling van leerlingen met dyslexie. De intensieve muzikale opvoeding verbeterd de concentratie en verhoogd de integratie van de hersendelen. Het geeft ze woorden en beelden, empathie, en zelfvertrouwen. Het leert ze oplossingsgericht denken, improviseren en omgaan met verschillende perspectieven.
Kinderen, leerlingen in aanraking brengen met muziek is daarom waardevol.
Wil je nog meer weten over wat muziek dot met de ontwikkeling van kinderen? Lees dan onderstaande PDF.
Wil je meer te weten komen over muziek of zelf aan de slag gaan met muziek? Klink dan op één van de onderstaande knoppen.